Utile

ANVELOPELE DE IARNA

Cand temperatura scade sub 7 grade Celsius, chiar daca nu sunt conditii de iarna (zapada, polei, inghet) se recomanda folosirea cauciucurilor de iarna.
La temperaturi scazute anvelopele de iarna sunt recomandate pentru ca inseamna in primul rand siguranta si in al doilea rand scad mult sansele sa ramaneti inzapeziti. Este recomandata folosirea anvelopelor de iarna pentru toate cele patru roti ale masinii. Pentru ca o anvelopa sa asigure o buna aderenta pe zapada sau drum inghetat, cauciucul trebuie sa fie flexibil. Intrucat are o compozitie diferita cauciucul anvelopelor de vara isi pierde flexibilitatea atunci cand temperaturile scad sub 7 grade Celsius. Sub aceasta temperatura, o anvelopa de vara devine o bucata de plastic dur si nu are aderenta corecta nici pe suprafete uscate. Pe zapada sau suprafata inghetata, anvelopele de vara sunt total nefolositoare.
In masura in care intentionati sa va deplasati in afara tarii este bine sa stiti ca utilizarea anvelopelor de iarna este obligatorie in multe tari din Europa, iar amenzile sunt usturatoare..
Foarte importanta este si verificarea si ajustarea presiunii in pneuri. Iarna, din cauza frigului si a inghetului, aderenta pe sosea scade foarte mult, de aceea este recomandat sa avem cauciucurile umflate la presiunea corespunzatoare, pentru ca astfel vom avea o aderenta crescuta atat in timpul deplasarii, cat si in cazul in care suntem nevoiti sa franam de urgenta.

 Distanta de franare 2

In masura in care conditiile atmosferice impun montarea unui set de lanturi, este bine sa stiti ca utilizarea lor pe drum uscat duce la uzuri ale anvelopelor, ale elementelor suspensiei si directiei, deci se impune demontarea lor cand drumul este uscat.

ECHILIBRAREA ROTILOR 

Rotile trebuie sa fie echilibrate la fiecare 15.000Km parcursi si dupa fiecare reparatie, sau inlocuire a cauciucului, deoarece, prin uzura, reparatie, sau inlocuire, se modifica distribuirea greutatii.

Rotile se echilibreaza pe masura ce se uzeaza. In timpul deplasarii, dezechilibrul se face simtit prin aparitia unor vibratii anormale ale rotilor.

Volanul incepe sa trepideze in cazul unui ritm de conducere mai sportiv. De obicei, acest regim vibratoriu al rotii neechilibrate apare intr-un anumit interval de viteza si dispare apoi cand se ruleaza cu viteze mai mari sau mai mici. Astfel de dezechilibrari pot conduce in timp la deteriorarea bratelor de suspensie, a casetei de directie si a amortizoarelor.

INDICI DE SARCINA ANVELOPE
IndiceDeSarcinaAnvelope

INDICI DE VITEZA ANVELOPE
IndiceVitezaAnvelope

ECOVALOAREA

Ecovaloarea reprezinta o taxa perceputa de Guvern, destinata acoperirii costurilor de colectare, de transport si valorificare a anvelopelor uzate conform Ordinului 243/2004

Valoarea acestei taxe difera in functie de tipul anvelopei si dimensiunea jantei (raza):

    • – autoturisme, suvuri, jeepuri, 4×4, microbuze, autoutilitare:

• janta de la R12 la R14 ecovaloarea – 2,98 lei/buc;
• janta de la R15 la R21 ecovaloarea – 5,8 lei/buc;

    • – camioane:

• janta de la R17,5 ecovaloare -12,30 lei/buc.

PRESIUNEA CU AZOT IN ANVELOPE

Tehnologia inlocuirii aerului din anvelope cu azot, a derivat din utilizarea azotului la cauciucurile rotilor avioanelor. Si cam tot ce s-a utilizat in industria auto imprumutat de la cea aviatica, au reprezentat imbunatatiri care cu timpul au devenit “reguli”.

Avantajele utilizarii azotului in anvelope:

1 – lipsa apei si a oxigenului din anvelopa, evitand astfel oxidarea elementelor cauciucului, prelungind practic „viata” anvelopei si a jantei;
2 – azotul este stabil la variatii mari de temperatura, adica nu prea isi schimba volumul astfel, nu mai apare acel fenomen de „dezunflare” atunci cand scade temperatura, obtinandu-se o presiune constanta mai mult timp ceea ce se traduce prin reducerea consumului de combustibil si asigurarea unei manevrabilitati constante;
3 – temperatura redusa in timpul rulajului – reduce posibilitatea exploziei anvelopei ;
4 – imbunatatirea gradului de amortizare a anvelopelor si diminuarea gradului de tensiune asupra suspensiei;
5 – diminuarea vibratiilor si sunetelor provenite de la rularea anvelopelor pe carosabil
6 – cresterea stabilitatii automobilului in curbe